Wielu ludzi pracujących w Norwegii nie wie, że przysługuje im legalny zwrot nadpłaconego przez pracodawcę podatku. Wynika to z norweskiego prawa podatkowego. Jeśli praca jest legalna, każdy pracodawca już od pierwszej wypłaty potrąca pracownikowi zaliczkę na podatek, którą odprowadza do miejscowego Urzędu Skarbowego.

W Norwegii, tak jak w większości krajów, pracownik płaci podatek dochodowy od wynagrodzeń. Do jego potrącania z pensji i przekazywania do odpowiedniego urzędu skarbowego zobowiązany jest pracodawca.

Każdy kto jest legalnie zatrudniony u norweskiego pracodawcy, płaci podatek od każdej kwoty, którą zarobi. Każda osoba, zaraz po przyjeździe do Norwegii powinna zgłosić się do lokalnego urzędu podatkowego (Linkiningskontoret i Skatteetaten) w celu otrzymania karty podatkowej. Najlepiej wybrać urząd, który znajduje się najbliżej aktualnego miejsca zamieszkania. Aby otrzymać odpowiednią klasę podatkową, należy precyzyjnie określić swoje dochody w danym roku podatkowym.

Każdy pracownik ma obowiązek dostarczyć kartę podatkową swojemu pracodawcy. Karta podatkowa wykazuje, ile podatku pracodawca powinien odliczyć, zanim wypłaci wynagrodzenie. Aby można było prawidłowo obliczyć stawkę potrącenia podatku, Urząd Podatkowy musi otrzymać wiadomość o tym, jak długo pracownik zamierza przebywać na terenie Norwegii i jakie są spodziewane sumy jego wynagrodzenia.

Osoba, która stara się o kartę podatkową  pierwszy raz otrzymuje numer rejestracyjny: D-nummer lub pesel norweski (fodselsnummer). Numer ten jest zawsze nadrukowany na karcie podatkowej i ma za zadanie  identyfikację u norweskich władz publicznych.

W celu otrzymania karty podatkowej (skattekort) należy przedstawić komplet dokumentów, który zawiera:

• Obowiązujący paszport
  • Umowę o pracę lub kontrakt zatrudnienia z norweskim pracodawcą
  • Norweski D-nummer lub pesel norweski czyli fodselsnummer
  • adres zameldowania

Każdy pracodawca, który wypłaca pensję powinien wydawać pokwitowanie lub odcinek pensji tzw. lonnsslipp, z którego wynika precyzyjna kwota pensji brutto.  Istnieje tam również informacja o tym ile podatku zostało potrącone. Ważne jest, aby zachować ten odcinek, ponieważ stanowi on znaczącą dokumentację zapłaconego przez pracownika podatku.

Rozliczenie z norweskim urzędem musi zostać wysłane do dnia 30 kwietnia. Dodatkowo możliwe jest ubieganie się o zwrot  podatku za 3 ostatnie lata wstecz.

Sprawę swojego zeznania podatkowego warto powierzyć specjalistom z Euro-Tax.pl. Nasi doradcy zupełnie bezpłatnie odbędą indywidualną konsultację z klientem, obliczając wstępną kwotę zwrotu podatku i wyjaśniając od strony formalnej cały proces rozliczenia podatkowego w Norwegii, który często bywa zawiły i skomplikowany.

Niezależnie od kraju składania zeznania podatkowego, warto być świadomym obowiązującego w nim prawa podatkowego oraz złożyć zeznanie na czas aby uniknąć dodatkowych opłat oraz problemów podczas odzyskiwania podatku.