Zbliża się wrzesień, a więc czas na rozliczenie dla osób pracujących na terenie Belgii. Każda osoba, legalnie zatrudniona w Belgii posiada obowiązek rozliczenia się z podatku – w roku następującym po zatrudnieniu. Przy wypełnianiu deklaracji należy pamiętać, aby wykazać dochody nie tylko z Belgii ale i z innych krajów np. z Polski w taki sposób, aby uniknąć podwójnego opodatkowania.

Belgia należy do krajów, w którym płaci się jedne z najwyższych podatków w Europie. Sięgają one nawet 50%. Dla osób, które pracowały tam krótki okres czasu istnieje możliwość odzyskania całości zapłaconego podatku.

W Belgii można skorzystać z kilku ulg podatkowych, które zwiększą kwotę zwrotu podatku. Istnieje między innymi możliwość skorzystania z rozliczenia wspólnie z małżonkiem, który ma niskie dochody – otrzymuje się wtedy małżeńską ulgę podatkową, która może wynosić do 9 500 euro.

W Belgi możemy otrzymać również ulgę na dzieci lub inne osoby dorosłe, które podlegają pod wspólne gospodarstwo domowe oraz nie przekroczyły określonej kwoty dochodu.

Termin do rozliczenia z urzędem belgijskim widnieje na deklaracjach podatkowych wysyłanych przez urząd na przełomie września / października roku następnego. W sytuacji gdy urząd nie wezwał nas do rozliczenia mamy na to czas do trzech lat wstecz. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku procedura zwrotu może się wydłużyć i urząd nie musi uwzględniać w rozliczeniu ulg podatkowych. Obowiązkiem podatnika jest wystąpienie do urzędu o przysłanie deklaracji podatkowej, jeżeli jej nie otrzymał automatycznie do końca października.

Trzeba pamiętać o tym, że jeśli otrzymamy wezwanie do rozliczenia i nie zastosujemy się do terminu wyznaczonego na deklaracji, Federale Overheidsdienst może obciążyć nas  grzywną za niezłożenie zeznania w terminie.

Podstawą do złożenia zeznania podatkowego, a tym samym uzyskania zwrotu z urzędu skarbowego jest karta podatkowa Lonnfiche. Na tym dokumencie wyszczególniona jest kwota rocznych zarobków oraz zaliczek pobranych na podatek dochodowy. Pracodawca musi wydać dokument zaraz po zakończeniu roku podatkowego. Do rozliczenia z fiskusem należy zebrać karty podatkowe od wszystkich pracodawców, u których podejmowało się zatrudnienie.

Firma Euro-Tax.pl swoim klientom oferuje kompleksową usługę, która przewiduje pozyskanie karty podatkowej od pracodawcy czy też zamówienie deklaracji podatkowej na aktualny adres. Jeśli pracowałeś w Belgii, wypełnij formularz, a my pomożemy Ci w odzyskaniu podatku.

Autor: Michał Łój, źródło: www.finance.belgium.be/nl